Nová vyhláška o předepisování léčivých přípravků zveřejněná ve Sbírce
zákonů přinese lékařům od 1. ledna 2020 několik novinek. Změny se budou
týkat především údajů uvedených na eReceptu a receptu v listinné podobě.
Dosavadní vyhláška č. 54/2008 Sb., o předepisování léčiv, a také
vyhláška č. 415/2017 Sb., která upravovala některá pravidla týkající se
elektronických receptů, pozbydou platnosti k 31. 12. 2019. Nově
se pravidla týkající se předepisování elektronických i listinných receptů budou
řídit novou vyhláškou č. 329/2019 Sb. a částečně přímo zákonem o léčivech.
Avšak předepisování léčiv pro poskytování veterinární péče bude upraveno
samostatnou vyhláškou.
Co se týče receptů v listinné podobě, vyhověli jsme požadavkům
předepisujících lékařů a nově již není
nadále nutné opatřit recept otiskem razítka. Požadované identifikační
údaje o předepisujícím lékaři, resp. poskytovateli, které se na razítku
dnes uvádějí, bude možné jednoduše vytisknout nebo vypsat. Důležitou změnou u listinných receptů je, že v této formě již nebude možné vystavovat
opakovací recept. To souvisí se zdůrazněním toho, že listinné recepty
mají být pouze výjimečné, v zákonem definovaných situacích. Opakovací
recept bude nadále možné vystavit pouze v elektronické podobě.
U elektronických receptů bude nově
uvedeno telefonní číslo pacienta *1) , popřípadě místo jeho skutečného pobytu.
Kvůli nutnosti ztotožnění pacienta v základních registrech se na elektronickém
receptu uvádělo jen trvalé bydliště, podle kterého však pacient není často
dohledatelný, a telefon či adresa skutečného pobytu může zásadně pomoci,
například při stahování léčiv u závad v jakosti.
Další změnou je nová
informační povinnost v situaci, pokud dojde ke změně již vystaveného
elektronického receptu. Lékař může změnit podstatné náležitosti
každého receptu. Jelikož však zpravidla ke změně dochází až poté, kdy pacient
již není v dosahu lékaře, a pacient tak může očekávat, že mu
v lékárně bude vydán původně předepsaný léčivý přípravek nebo jiná
varianta či s jinými pokyny, je potřeba, aby lékař do poznámky
k elektronickému receptu dopsal informaci, že provedl změnu a v čem
spočívá. Toto zásadně napomůže tomu, aby lékárník mohl pacientovi správně
odůvodnit, proč je mu vydáno něco jiného, než pacient očekával, nebo
s jinými pokyny.
Změny se nedotkly způsobu předávání identifikátoru
elektronického receptu. Ten i nadále musí být předáván bezplatně, ale
způsob předání si volí sám pacient. „Pacient si může svobodně vybrat
mezi vytisknutím průvodky, zasláním identifikátoru prostřednictvím SMS nebo
e-mailu, popř. zcela bez zaslání identifikátoru, pokud pacient používá aplikaci
eRecept. Pokud pacient nezvolí žádnou specifickou formu, identifikátor by mu
měl být předán v listinné podobě, tedy na tzv. průvodce. Elektronický recept
může předepisující lékař, tak jako tomu bylo doposud, změnit nebo zrušit, pokud
nebyl zahájen jeho výdej,“ uvedl náměstek
ministra zdravotnictví Filip Vrubel.
Jak již bylo uvedeno, vystavení eReceptu a předání
identifikátoru je podle zákona bezplatné. Lékař
není oprávněn vybírat žádný poplatek. V případě opaku se dopouští
přestupku, za který mu hrozí finanční postih. Předání identifikátoru formou SMS
či e-mailu pro lékaře nepředstavuje vůbec žádné náklady. Náklady na SMS zaslané
prostřednictvím centrálního úložiště elektronických receptů hradí Státní ústav
pro kontrolu léčiv. Ani pacient, ani lékař. Není tedy důvod, aby takový způsob
předání identifikátoru podléhal nějakému poplatku, který by byl pacient povinen
předepisujícímu lékaři uhradit.
Pacient má sice právo vybrat si způsob předání identifikátoru, a
může tedy požadovat zaslání identifikátoru v SMS nebo e-mailem, přičemž
lékař mu nemůže v této volbě bránit. To ale neznamená, že má pacient nárok
na předepsání léčivého přípravku, obzvláště v situaci, kdy pacient
vyžaduje vystavení eReceptu na dálku, bez návštěvy lékaře. Novela zákona o
léčivech ani předepisovací vyhláška nic nemění na tom, že je pouze na rozhodnutí lékaře
a je jeho odpovědností, zda předepíše léčivý přípravek, a zda jej
předepíše i v situaci, kdy pacient nepřišel k lékaři osobně. Pacient si nemůže
vynutit předepsání léčivého přípravku na dálku. Pokud už však lékař souhlasí
s vystavením receptu na dálku, pak musí identifikátor poslat způsobem,
který určí pacient.
Společnou změnou u elektronických receptů i listinných receptů
je změna počtu položek. Na obě formy receptu bude možné předepsat pouze jedinou
položku. U elektronických receptů je změna vyžádána na základě
připomínek lékařů a lékárníků z terénu. U listinného receptu souvisí tato
změna opět s již zmiňovanou skutečností, že vystavení listinného receptu
má být i do budoucna jen výjimečné. Navíc lékárník bude muset takový recept
digitalizovat. Zatímco u listinných receptů bude jedna položka povinná až
od 1. června 2020, aby byl dostatek času na seznámení se s touto zásadní
změnou, u elektronických receptů to nastane již od 1. ledna 2020. Centrální úložiště
elektronických receptů od tohoto data automaticky neumožní vystavit žádný
elektronický recept, který by obsahoval dvě položky.
Další
společnou změnou pro elektronické i listinné recepty je sjednocení doby
platnosti receptu. Jednotně nyní bude 14 dní, nestanoví-li lékař jinak, nejdéle
však 1 rok. Tím byla zrušena odlišná doba platnosti receptu u různých typů
předepisovaných léčivých přípravků. Délka platnosti u všech typů receptů se
bude počítat od následujícího dne po dni vystavení receptu. Odlišná úprava platnosti
stále zůstává pro recept předepsaný v rámci poskytnuté neodkladné péče a
recept vystavený lékařskou pohotovostní službou, který platí do konce prvního
dne následujícího po dni jeho vystavení.
*1) Doporučení pro uživtele ISL: Vhodné vyplňovat mobil v kartě
pacienta. Tento je
posílán do centrálního uložiště E-Rp a následně bude vytištěn na průvodce.