Nejčastější dotazy ohledně
eNeschopenky
Co lékař od
1. 1. 2020 k vystavení neschopenky potřebuje?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
Lékař potřebuje buď specializovaný software, u něhož
identifikace bude probíhat prostřednictvím certifikátu od Státního ústavu pro
kontrolu léčiv („SÚKL“), který už lékaři musí mít pro eRecept, nebo může využít
bezplatně webovou aplikaci v rámci ePortálu ČSSZ. Pro přístup na ePortál ČSSZ
může použít autentizaci buď pomocí systému datových schránek, nebo
prostřednictvím jakéhokoliv prostředku v rámci Národní identitní autority, tzn.
eOP nebo Jméno, heslo, SMS. Lékař může obě varianty také kombinovat.
Bude lékař
potřebovat elektronický podpis?
Odpovídá Česká
správa sociálního zabezpečení:
ČSSZ elektronický podpis nebude vyžadovat.
Identifikovat lékaře (poskytovatele zdravotních služeb) bude ČSSZ
prostřednictvím certifikátu od SÚKL. V případě přístupu přes webovou aplikaci
musí mít lékař buď datovou schránku, nebo eOP, nebo Jméno, heslo, SMS.
Elektronický podpis však bude moci být nepovinnou součástí odesílaného
elektronického podání, a to pokud sdělí poskytovatel zdravotních služeb ČSSZ
technické upřesnění, že v rámci jeho systému budou lékaři při vystavení
eNeschopenky připojovat elektronický podpis.
Jak se
zjednoduší práce lékaře při vystavení neschopenky?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
Lékař bude mít přístup prostřednictvím on-line
služeb do registrů ČSSZ (pojištěnců, zaměstnavatelů). Po zadání rodného čísla
zaměstnance se lékaři předvyplní všechny dostupné údaje o něm i jeho
zaměstnavateli, lékař je pouze potvrdí, nebo upraví, doplní vlastní informace z
vyšetření (diagnózu, datum vzniku pracovní neschopnosti, vycházky, případně
další údaje dle zákona) a neschopenku elektronicky odešle ČSSZ.
Co bude
dělat lékař při výpadku systému nebo internetu?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
Neschopenku vystaví prostřednictvím papírového
tiskopisu.
Jak bude
lékař pracovat se „starými“ neschopenkami?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
Neschopenky vystavené na stávajícím formuláři do
31. 12. 2019 budou dokončeny „po staru“. To znamená stejně jako nyní,
prostřednictvím papírových tiskopisů.
Bude se
muset každý lékař nyní vystavující papírové neschopenky anebo úplně nově
začínající vystavovat neschopenky dostavit k registraci na OSSZ?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
Nebude, každý poskytovatel lékařských služeb již
disponuje systémovým certifikátem SÚKL, který postačí pro využití lékařského
software. V případě přístupu přes ePortál je třeba, aby lékař disponoval
přihlašovacími údaji k datové schránce nebo jakýmkoliv prostředkem národní
identitní autority.
Budou
nadále evidenční knihy formulářů dočasné pracovní neschopnosti?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
V rámci nové legislativní úpravy účinné od 1. 1.
2020 dochází k novelizaci i v tom smyslu, že evidencí se rozumí písemný záznam
nebo záznam v elektronické podobě o každém rozhodnutí o vzniku a o ukončení
dočasné pracovní neschopnosti.
Bude možné
v systému vystavit všechny žádosti a potvrzení spojené s neschopenkou (3 dny
zpětně, vycházky atp.)?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
Ano, tyto žádosti bude možné odeslat v elektronické
podobě. Zda budou součástí lékařských software, bude záviset na jejich
dodavatelích. V každém případě je bude možné odesílat prostřednictvím formulářů
na ePortálu ČSSZ.
Jak si
lékař převezme pacienta do péče od předchozího lékaře (např. propuštěného z
nemocnice)?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
Elektronicky. Předaný pacient se dostaví k
přebírajícímu lékaři s průkazem pojištěnce (II. dílem neschopenky), na základě
čísla neschopenky ho lékař vyhledá v systému a elektronicky převezme.
Jak bude
fungovat identifikace nemocného zaměstnance u lékaře, pokud by šlo o cizince,
který zatím nemá přiděleno rodné číslo?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
Stejně jako doposud postačí uvedení jména, příjmení
a data narození nemocného zaměstnance.
Pokud bude
mít pacient dva souběžné pracovní poměry u jednoho zaměstnavatele, uvidí lékař
při vystavení eNeschopenky oba?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
V případě souběžných pracovních poměrů u stejného
zaměstnavatele budou ošetřujícímu lékaři nabízeny všechny, tak jak je u tohoto
zaměstnance ČSSZ eviduje. Ošetřující lékař totiž u každého z pojistných poměrů
rozhoduje zvlášť, zda pro něj uzná zaměstnance dočasně práce neschopným.
Co v
případě, že se ošetřujícímu lékaři nezobrazí všechny pojistné vztahy?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
Ošetřujícímu lékaři se při vystavování eNeschopenky
konkrétnímu pacientovi do formuláře načtou jak osobní údaje z registru
pojištěnců, tak i údaje o jeho zaměstnavateli z registru zaměstnavatelů, které
spravuje ČSSZ. Ošetřující lékař bude mít možnost potvrdit (vybrat) nabízené
údaje o zaměstnanci a o zaměstnavateli anebo (stejně jako v současnosti) údaje
ručně vyplnit podle informací, které mu sdělí pacient.
Ošetřující lékař nenese odpovědnost za správnost
údajů sdělených zaměstnancem, které nemá možnost ověřit. Správnost údajů bude
ověřovat a prověřovat příslušná okresní správa sociálního zabezpečení v rámci
zpracování zaslaného formuláře od ošetřujícího lékaře.
Bude možno
eNeschopenku stornovat?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
Zákon o nemocenském pojištění institut stornování
neschopenky nezná. Bude však existovat řešení, které umožní eNeschopenku
vystavenou omylem či třeba technickým nedopatřením v systému zrušit, a to v
součinnosti s příslušnou okresní správou sociálního zabezpečení.
K čemu
slouží IČPE. Kde může lékař o jeho přidělení zažádat?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
Každý poskytovatel zdravotních služeb bude pro
komunikaci v rámci nového systému eNeschopenky identifikován pomocí
identifikačního čísla pracoviště pro e-podání („IČPE“). V prvé fázi bude
každému poskytovateli zdravotních služeb, kterého ČSSZ eviduje, vygenerováno
jedno hlavní IČPE, navázané na jeho identifikační číslo. Od listopadu 2019 pak
bude moci každý poskytovatel zdravotních služeb přidělovat (či zneplatnit)
podle svých provozních potřeb libovolný počet dalších IČPE pro jednotlivá
pracoviště, jednotlivé lékaře ve společné ordinaci či v případě více pracovišť
v různých okresech.
Pokud má zdravotnické
zařízení ordinace ve více okresech (např. jeden lékař, který má dvě ordinace),
je nutné mít přidělených více IČPE? Tedy za každý okres jedno IČPE?
Odpovídá
Česká správa sociálního zabezpečení:
Pokud má poskytovatel zdravotních služeb více pracovišť
v různých okresech, jsou pro něj místně příslušné různé okresní správy
sociálního zabezpečení (místní příslušnost se řídí místem výkonu práce
ošetřujícího lékaře), a proto by si měl vygenerovat více IČPE.
Doporučení pro uživatele našeho software ISL. Po
zkušenostech se zaváděním eReceptu
bude i při spuštění eNeschopenky zpočátku mnoho
drobných změn v produkčním prostředí ČSSZ,
které nebude hned možno rychle zabudovat do ISL -
Modul přímého spojení s ČSSZ .
Tyto změny budou ale jako první přístupné na webovém
rozhraní přes datovou schránku. Proto dopručujeme si v předstihu zajít na
poštu na czech point a zažádat si o datovou schránku. Obě služby tedy přímé
spojení z ambulantního software a práci mimo ambulantní software přes
datovou schránku a webové rozhraní ČSSZ lze kombinovat .
Zavedení eNeschopenek je
součástí elektronizace státní správy. Projekt eNeschopenky si klade za cílezjednodušení
administrativní náročnosti v procesech
dočasné pracovní neschopnosti, snížení počtu dílů ze stávajících pěti
na tři, zrychlení procesu výplaty dávek, zvýšení uživatelské přívětivosti
pro lékaře formou softwarové podpory pro vyplňování a odesílání
a v neposlední řadě též poskytnutí
online informace zaměstnavateli o jeho nemocných zaměstnancích.
Nově by tak mělo dojít k zjednodušení toku informací mezi nemocným,
lékařem, zaměstnavatelem a Českou správou sociálního zabezpečení (dále jen
„ČSSZ“).
Pro novou neschopenku bude lékař od 1. 1. 2020
vystavovat tyto formuláře:
Kromě těchto základních formulářů se ještě budou vystavovat:
Testovací provoz eNeschopenky bude nasazen 1. 10. 2019,
od 1. 1. 2020 bude systém fungovat již naostro.
Zaměstnanec se dostaví k lékaři, který
po vyšetření zjistí, že je neschopen vykonávat své zaměstnání. Lékař
vystaví 1. díl eNeschopenky – Hlášení o vzniku dočasné pracovní
neschopnosti – buď ve svém lékařském softwaru, nebo
v bezplatné webové aplikaci na ePortálu ČSSZ.
Pro ověření bude lékař využívat v lékařském softwaru systémový
certifikát vydaný Státním ústavem pro kontrolu léčiv (již užívaný
v případě eReceptu).
Do webové aplikace ePortálu ČSSZ se lékař přihlásí některým z uznávaných
identifikátorů (datová
schránka, občanský průkaz s kontaktním elektronickým čipem, uživatelský
účet NIA). Z registru ČSSZ se lékaři předvyplní osobní údaje pacienta,
včetně údajů o zaměstnavateli.
Lékař elektronicky zašle
tento první díl neschopenky
příslušné okresní správě sociálního zabezpečení (dále jen „OSSZ“).
Současně vytiskne 2. díl
eNeschopenky – Průkaz
práce neschopného pojištěnce. Tento tiskopis dostane zaměstnanec a slouží pro záznamy kontrol ze strany ošetřujícího
lékaře, ze strany OSSZ a dále pro vyznačení potvrzení
o trvání pracovní neschopnosti a jejím ukončení. Zaměstnanec jej
nikam neodnáší, nechává si jej pro uvedené účely.
Zaměstnanec je však povinen dle zákoníku práce neprodleně svému
zaměstnavateli oznámit, že u něj nastala překážka
v práci – pracovní
neschopnost. Stejně tak
jako dnes by to měl učinit, jakmile odchází místo výkonu práce
k lékaři.
Od 1. 1. 2020 však již nebude zaměstnavateli předávat žádné
potvrzení o tom, že je nemocný. Bylo by tedy vhodné, aby
zaměstnavatelé stanovili např. interním
předpisem, jakým způsobem má zaměstnanec svou pracovní neschopnost nahlásit.
Zaměstnavatel má dva způsoby, jak získat informace o eNeschopenkách svých
zaměstnanců:
Pokud zaměstnavatel požádal o zasílání
notifikací o dočasných pracovních neschopnostech svých zaměstnanců, bude
mu po odeslání hlášení od ošetřujícího lékaře na ČSSZ zároveň
zaslána notifikace do zvolené datové schránky. Ihned po přijetí
eNeschopenky ČSSZ tak zaměstnavatel
získá neověřené informace z 1. dílu.
Pro tento způsob komunikace bude muset zaměstnavatel nejprve podat žádost elektronicky službou ePortál
ČSSZ, kde si zvolí datovou schránku zaměstnavatele, kam chce elektronickou
komunikaci zasílat.
Po zpracování jednotlivých hlášení eNeschopenky a došetření zaměstnancem
OSSZ pak budou zaměstnavateli odeslány kvalifikované výpisy z 1. dílu,
ze 3. dílu, potvrzení o trvání neschopnosti a vybrané údaje
z Hlášení ošetřujícího lékaře.
Notifikace budou
se zřetelem k ochraně osobních údajů obsahovat jméno, příjmení, datum
narození zaměstnance a datum vzniku pracovní neschopnosti.
Všechny tyto, a navíc i zevrubnější údaje si pak může
zaměstnavatel zjistit prostřednictvím služby ePortálu ČSSZ. Služby ePortálu
ČSSZ jsou přístupné po přihlášení datovou schránkou nebo přes portál
NIA, přičemž zaměstnavatel může pověřit k využívání služeb ePortálu ČSSZ
své zaměstnance nebo i jiné subjekty, např. účetní firmu, která mu
zpracovává mzdovou agendu.
Služba by měla obsahovat údaje o jednotlivých zaměstnancích nebo zde
půjde vygenerovat přehled všech zaměstnanců, u kterých ČSSZ aktuálně
eviduje dočasnou pracovní neschopnost.
ČSSZ by podle zákona tímto způsobem měla sdělovat
zaměstnavatelům na jejich žádost neprodleně:
Pokud lékař při kontrole zaměstnance
zjistí, že je již práce schopný v prvních 14 dnech neschopenky,
vystaví 3. díl
neschopenky – Hlášení o ukončení dočasné pracovní neschopnosti.
Opět jej zašle elektronicky buď prostřednictvím svého lékařského softwaru,
nebo přes ePortál ČSSZ příslušné správě sociálního zabezpečení.
Zaměstnanci současně vyznačí v Průkazu práce neschopného pojištěnce toto
ukončení. Zaměstnavateli, který požádal o notifikace, přijde
do datové schránky ihned informace o ukončení neschopenky.
Ověřený údaj o ukončení neschopnosti půjde zjistit službou ePortálu ČSSZ.
Zaměstnavatel vyplácí
náhradu za nemocenskou na základě takto zjištěných údajů.
Lékař po překročení 14 dnů neschopnosti
zašle na příslušnou OSSZ informaci o tom, že zaměstnancova
pracovní neschopnost stále trvá. Tento údaj zaznamená současně do Průkazu
práce neschopného pojištěnce. Pro zaměstnavatele již nevystavuje žádné potvrzení (dříve tzv. lístek na peníze).
Pokud zaměstnavatel požádal o zasílání notifikací, přijde mu zároveň tato
informace do datové schránky. Verifikované údaje bude možno zjistit pomocí
služby ePortálu ČSSZ.
Zaměstnavatel má v tomto
případě povinnost zaslat elektronicky Přílohu k žádosti
o dávku s údaji potřebnými pro výpočet nemocenské.
Novinkou je,
že na této příloze zaměstnavatel uvede i bankovní účet,
na který zaměstnanci vyplácí mzdu. Nemocenské se zaměstnanci vyplácí
stejným způsobem, jakým je zaměstnanci vyplácena mzda, plat nebo odměna, pokud
zaměstnanec nepožádá o jiný způsob výplaty nemocenského.
Je-li zaměstnanci vyplácena mzda, plat nebo odměna v hotovosti
na pracovišti, prostřednictvím držitele poštovní licence do ciziny
nebo do ciziny na účet jiného peněžního ústavu než banky, bude se
vyplácet nemocenské zaměstnanci způsobem, který zaměstnanec určí.
Do 14. dne trvání pracovní neschopnosti vyplatí nemocenskou zaměstnanci
zaměstnavatel. Od 15. dne na základě obdržených údajů vyplácí
zaměstnanci dávku nemocenského pojištění příslušná OSSZ.
Při ukončení neschopenky lékař vystaví 3. díl neschopenky – Hlášení o ukončení dočasné
pracovní neschopnosti. Opět jej zašle elektronicky buď prostřednictvím svého
lékařského softwaru, nebo přes ePortál ČSSZ příslušné
správě sociálního zabezpečení.
Zaměstnanci současně vyznačí v Průkazu práce neschopného pojištěnce toto
ukončení. Zaměstnavateli, který požádal o notifikace, přijde
do datové schránky ihned informace o ukončení neschopenky. Ověřený
údaj o ukončení neschopnosti půjde zjistit službou ePortál ČSSZ.
Zaměstnavatel má povinnost po návratu
zaměstnance do zaměstnání zaslat elektronicky hlášení o případném
výkonu práce zaměstnance v poslední den pracovní neschopnosti nebo
v jejím průběhu.
Na základě těchto informací OSSZ vyplatí zaměstnanci zbývající část nemocenské.
Lékař též elektronicky hlásí na příslušnou
OSSZ změny, ke kterým dojde v průběhu neschopenky – např. změna
pobytu, předání do péče jinému lékaři, jiné nastavení vycházek.
Zaměstnavatel si může tyto změny zjistit pomocí služby ePortálu ČSSZ.